Extra tillskott och hästens välmående

Jag märker så klart och tydligt att Svarten mår bra nu, rent psykiskt iallafall. (Fysiskt - Än så länge är det lite oklart hur pass bra benet är på honom.) Det har varit nyttigt för honom att få gå själv ett tag. Han har behövt lugna ner sig och förstå att man inte dör av att vara ensam. Innan har han behövt konstant sällskap och sysselsättning. 

Nu är han positiv varje dag man kommer och vill alltid vara med. Nicke nyfiken i en strut...

Hårremmen glänser och hovarna börjar bli av bättre kvalité. Nu när vinterpälsen släppt och att matte ryktar varje dag är han så fin. Trivselfläckarna har även börjat titta fram. 

Jag har alltid haft lite emot att ge hästen extra tillskott, varför vet jag egentligen inte. Men jag får för mig att vi fruntimmer gärna köper saker till våra hästar inte behöver, eller tillskott vi egentligen inte har full koll på/vad de är bra för. Om vissa fetter vi ger lagras i kroppen eller ej osv. Listan kan göras lång. 

Tyvärr har vi ju ingen tillgång till foderanalys på vårt hö och då vet vi ju inte heller vad det är som behövs mer/mindre av.
Däremot:
På grund av att Svartens hovar varit så dåliga och svaga (gått av, gått sönder, börjat få in skit som kunde resulterat i hovböld osv osv) så bestämde jag mig för att ge honom extra tillskott för just detta. 

Jag köper ett billigt hovtillskott som finns på EKO/numera Hemmahallen för ca 150:-. Dock så använde jag inte det tillräckligt länge för att märka skillnad. Men nu för en månad sedan köpte jag "Hoof" från Vimital på Gekås i Ullared och jag märker redan skillnad. Vad tåliga hans hovar blivit.

Ett annat tillskott jag ger är linfröolja morgon och kväll. Det är bra för hjärta, kärl, tarmar, leder och muskulatur samt hud och hårrem. Det kan ju inte bli mycket bättre! Tyvärr har jag ingen före-bild hur han såg ut innan... Men han såg rätt dassig ut i pälsen. 

Så för er som kanske har hästar med dåliga hovar eller dassig päls... Nu vet ni vad ni ska prova! 







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: