A new beginning

Hej fina läsare,
 
Det var längesen sist. Exakt 1 år och 3 månader sedan. Time flies with a little one! 
Inspirationen till att skriva har varit borta sedan länge. Men nu, jag känner att jag vill spruta ut alla tankar, känslor och happenings på en enda gång! Livet <3
 
Rasmus (eller Lill-Ralle som han kallas av oss) är nu hela 1 år och 4 månader. Han pratar mest hela tiden, härmar mamma och pappa. Hans första ord var "traktor" och "häst", märks att han växer upp på en gård va? Tempot på honom är från noll till hundra för det mesta. Om han inte sover då. ;)

Jag har börjat ta tag i livet och mig själv igen! Var hos kiropraktorn pga mina smärtor i rygg och bäcken. Allt för att komma tillbaka hälsomässigt och att få komma upp i sadeln igen. Trodde att det fortfarande var foglossningsvärk, men ack så fel jag hade! Jag var 1,5 cm sned i själva bäckenet vilket gjorde att jag fick låsningar hela vägen upp i ryggen. Förklarar varför jag vaknade med ont i hela skuldrorna, ihopdragna och kunde inte sträcka på mig längre. Bröstryggsinfästningarna knasade också (fråga mig inte vad det innebär men... så var det iaf!) 
 
Den 17 mars 2019, var dagen som vi tog ett steg i rätt riktning (jag och Gangster). Första träningen för Jenny Kullgren som driver Ranchästar. Från att ha en understimulerad häst, som hela tiden ligger på gränsen till asjobbig och alldeles för nyfiken samt ofta går över gränsen till att bli respektlös och gå-påig. På en enda lektion fick vi ordning på det! Vi behövde båda ett wakeup-call med grunder och tillsägelse, men även att kommunikation och förståelse för varandras signaler och hjälper. 
 
På träningsmorgon var matte redan segstartad efter en sen natt med en vaken Ralle och en tidig morgon för att få dagen att gå ihop. Efter halva lektionen stod Gangster och sov, matte var lika trött hon efter en drös intryck! Men så lycklig att vi fick chansen och möjligheten att genomföra detta! Tack min älskade STAFFAN <3 
 
Olika övningar vi gick igenom:
 
  • Ledaren går först - lära hästen att gå två meter bakom dig. Oavsett vilken takt du själv håller. En häst ska kunna gå var du än ber den, men bra att börja bakom en.
  • Panikstopp - hästens huvud till höger eller vänster, ge eftergift när hästen gör rätt.
  • Backa för hand i grimma - håll handen upp och ner, öka trycket i grimman med ett extra finger om hästen inte lyssnar. Eftergift!
  • Backa - Att lära hästen ens hjälper från marken innan man sitter upp på ryggen är helt klart en fördel. Lägg händerna där dina skänklar kommer hamna, börja smått och öka hjälpen tills hästen gör rätt - eftergift!
  • Flytta hästen i sidleds - Samma som tidigare övning fast från sidan. Öka trycket tills hästen gör rätt. Eftergift!
  • Gå bredvid hästen och be den trampa in vänster bakben, detta för att stärka ryggen på hästen. 
  • Övrigt att tänka på med Gangster: kan behöva en rejäl tillsägelse de första dagarna. Vara uppmärksam på när han testar, en armbåge om han nafsar osv. Man gör korrigeringen - sedan är det glömt.
Detta var så otroligt självklart, men ändå så på något sätt behövde man bara friska upp minnet med hur tydlig man bör vara. Efter denna träningen har jag haft en helt annan häst. Han har varit hur trygg, snäll, smidig och lättsam som helst. Där är det tydligt att det ofta är skit i snöret ;) Men, man kan ju bara bättra sig. 
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: